söndag 17 augusti 2008

Dopklänning





Det har verkligen varit öde här på bloggen ett tag! Har haft mycket att göra sen vi kom hem ifrån vår fantastiskt sköna och välbehövliga semester, så syprojekten har fått vila. Nu har jag i alla fall slutfört ett av dem, en dopklänning. Min svåger och svägerskas tvillingar ska döpas i början av september och jag ska få sy kläderna som de ska ha på sig efter själva dopet.
Till denna klänning har jag använt mig till stora delar av ett mönster som jag använde till en annan klänning. Fick förminska för den gick inte så långt ner i storlekarna och så gjorde jag om själva bodydelen. Ottobre har ju en förkärlek för breda plagg, så även i detta fall. Tror jag tog bort ungefär 6cm på bredden på bodyn! Ankstjärt lade jag till för det är ju så himla sött. Klänningen är sydd i mjuktvättat linnetyg med ett mycket tunnt, blommigt tyg över. Till infodringen och bodydelen har jag använt interlock-jersey. Tänkte sy till en kortärmad tröja också ifall det blir kallt. Har inte provat på än så vi får se hur det passar, men jag hoppas det ska funka. Den är sydd i stl.56.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ooooo, vilken himla söt klänning, den måste ju dessutom vara hur praktiskt som helst med body-delen. Jag gillar axelbanden, är det resår? Praktiskt och skönt måste det ju vara. Sött också med ankstjärt!!
/June på www.junebacken.se

Nobelle sa...

Tack, tack! Jo, det är resår i axelbanden. Lätt att sy och det blir fin effekt.

Pixi sa...

Ohh vad fiin..jag letar mönster till 6 mån babyklänning men det e svårt men hittade hit så du kanske kan hjälpa mej med mått..för det e det jag e osäker på ,annars kan jag nog svänga ihop ett mönster själv med hjälp av mått...tacksam för hjälp! Jättetrevlig blogg!! =)Pixi