lördag 8 augusti 2009

Jodå, jag lever fortfarande!

Överdelen framtill i enbart lakansväv.

Överdelen baktill med sidenchiffongen över.

***

Inte många livstecken här på bloggen under sommaren, men nu hoppas jag att det blir lite mer sömnad och aktivitet här framöver. Bara en till helg som gårdsbutiken har öppet och sen blir det paus med det fram till jul. Ska faktiskt bli riktigt skönt då all annan sömnad har fått stryka på foten. Nu har ju hösttygerna börjat komma hem och jag vill helst BARA sy i hösttyger. Har i alla fall klippt till en kjol till äldsta dottern i ett väldigt sött finecordtyg, men först måste jag slutföra skapelsen ovan.

***
Blev tillfrågad av min svägerska att sy klänningen hon ska ha på sig när hon ska gifta sig. Ingen traditionell brudklänning, men det ska ändå kännas festligt och inte som någon klänning man har på sig till vardags. Hittade det mest underbara sidenchiffongtyget på syfestivalen i våras som kändes helt rätt till klänningen. Min svägerska älskade det så det fick bli så. Valde att sy det undre tyget av klänningen i naturvit lakansväv då sidenchiffongen lätt blir statiskt mot andra material. Funkade väldigt bra. Har använt mig av lite olika mönster och så klippt och klistrat för att få ihop det som vi ville. Sidenchiffongen är helt fantastiskt vackert, men det är som att sy i luft som skrynklar sig. Mycket pysslande. Nästa gång ska jag visa resultatet med nederdelen på också.

***

Må så gott!

Jenny

1 kommentar:

MinaMirakel sa...

Vad spännande med en bröllopsklänning, det ser jobbigt ut att sy i.
Spännande med en nederdel oxå!/Åsa