måndag 7 januari 2008

Jennys lilla trikåskola

Har inte slutfört något projekt på sista tiden. Sydde en kjol till mig själv (hör och häpna!!!) härom kvällen, men den har jag inte fållat än och så har jag påbörjat en liten dress till en liten tvilling. Hoppas i alla fall få något klart denna vecka!
Tänkte ta upp detta med trikå idag. Det finns ju en hel djungel, men basen är:

Singeljersey -räta maskor på ena sidan och aviga på andra
Ribbtrikå -varannan maska rät varannan avig så den blir liksidig. Töjbar och elastisk på bredden.
Interlockjersey -två ribbvaror som stickas i varandra. Blir också liksidig som ribben, men slät. Något mindre töjbarhet än hos ribben

Om någon vill bidra med mer info i ämnet så lämna gärna ett bidrag!

2 kommentarer:

OttoPippi sa...

Hej Jenny! Vad bra med småskolor av er som kan! Det behövs verkligen ute bland sybloggarna!! Hur är det egentligen med tjockleken på dessa olika trikåer? Skiljer de sig generellt åt? Och vad är de olika trikåerna bra till? Har nu länkat till din fina blogg som jag definitivt kommer att följa. Vi ses i cyber!!

Nobelle sa...

Hej ottopippi!

Kul att det uppskattas! Har själv upplevt att ribbtrikån kan vara något tjockare ibland, men jag tror mest att detta handlar om olika kvalitet. Ang. vad som passar bäst till vad så är ribbtrikån den som är mest elastisk och passar alltså bäst till sånt som behöver kunna sträckas ut mest.